maandag 10 september 2012

Ondertussen in de natuur...

Eind augustus, begin september is het zover...
De spinnen komen uit alle hoekjes en gaatjes tevoorschijn en bouwen prachtige webben,
die in het ochtenddauw met wat zonnestralen eropschijnend extra mooi zijn!
Je mag best weten; ik heb het niet op spinnen!
Zaterdag nog...
Vriendlief en ik verhuisden wat buxusbollen achter in de auto van A naar B.
Niets aan de hand, ware het niet dat een uit de kluiten gewassen exemplaar
(bah! zo'n zwarte joekel die eruit ziet alsof hij zo uit een donkere grot komt)
langs vriendliefs raam naar voor in de auto wandelde!
Whaa! Een ijzige kreet volgde, gegil tot vriendlief uiteindelijk de spin te pakken kreeg...
Daarna gevolgd door een lachbui!
Eh... zouder er nog meer in zitten dan? Ja dus, bleek vandaag. Bah!
Gelukkig zijn ze soms ook héél nuttig (want ze eten muggen)!
 
 
Maar in deze tijd worden we ook verwend met prachtige avondluchten.
Dat is vast ter compensatie van de daglengte (ik bedoel; hoelang het licht is)...
Eerst donderdag al een spectaculaire lucht, gefotografeerd vanuit een
rijdende auto op de snelweg (nee; ik zat niet achter het stuur).
Vanavond trokken vliegtuigen prachtige lijntjes, die door de zakkende zon een
zilverkleur kregen; daar voorlangs trokken grijze wolken in rap tempo voorbij...
Wát een schouwspel! Ik loop daarvoor altijd even naar onze logeerkamer.

 
En ondertussen in de volkstuin van papa (daar waar nog zeker een picknick
gaat plaats vinden dit jaar) groeit alles rustig door...
Rustig ja, want de tomaten werden maar langzaam rood en de kalebassen op de betongaasrekken groeien normaal meters over de top heen, maar komen nu slechts halverwege...
Tsja, dan hebben we dit jaar net genoeg om iedereen wat te geven
(zus, zus' schoonmoeder, mams, mijn schoonmoeder, zusje, beppe, andere familie
en wat buurtjes) en dan is het op! Helaas.
Maar we hebben wel veel Uchiki Kuri's; die eetbare knaloranje pompoentjes die
zo lekker zijn om soep of chips van te maken!  
Maar de dahlia's en crocosmia's maken een boel goed, hé?
Wat de oogst nog brengen gaat? Ik hou jullie op de hoogte!
 
 
En nog één spectaculair bloeiende lelie, speciaal voor jullie!
 
 
Maak er een mooie week van :-)

6 opmerkingen:

  1. Brrrr, ik haat spinnen. Ik vind het zulke vieze beesten. Ben er ook echt als de dood voor. Nee, dan zie ik liever je andere mooie foto's. Wat een mooie romantische plaatjes, die avondluchten.

    Groetjes Anja

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wowww wat een enorme mooie lelie...........spinnen bah...vieze beesten ik liep vorige week langs een weg tussen een lantaarn door, keek richting de grond ( je weet nooit wat er ligt ) pal met mijn hele gezicht in zo'n web en de spin voelde ik glijen, ik heb me daar gekrijsd............bah
    mooie volstuin heeft je vader
    lieve groet jenneke
    http://creaties-jenneke.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Chips van pompoentjes??? Ik ben curieus? En die spinnen... wij hebben ze al een zomer lang overal, niet te doen, een echte plaag. De kinderen durven bijna niet op de speeltoren, eerst gewapend met borstel alle spinnen eraf, en tegen 's avonds hangen ze daar gezellig terug. Zo mooi die avondluchten!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hihi ik vind spinnen intrigerende wezentjes. Ze zijn heel handig voor het vangen van al die prikbeesten en hun webben zijn echte kunstwerkjes. Het enige moment dat ik ze verfoei is als ik 's ochtends met mijn fris gewassen koppie per ongeluk dwars door een web loop dat ze voor mijn voordeur hebben gesponnen... Getsie!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh ik vind die spinnen overal wel wat hebben, op en top herfst :-)

    BeantwoordenVerwijderen